Swan Lake: Club Guy & Roni’s hedendaagse en duistere antwoord op de klassieker

Een beetje onwennig was het in het begin wel; gewapend met mondkap en koptelefoon betraden we in kleine groepjes de foyer van De Oosterpoort. Het gehele gebouw van De Oosterpoort fungeerde deze avond als het speeltoneel van Club Guy & Roni’s hedendaagse versie van de klassieke balletvoorstelling Het Zwanenmeer, beroemd geworden aan het eind van de negentiende eeuw. Het verhaal, over een verboden liefde, maakte furore bij de aristocratische elite van Moskou en Sint-Petersburg en geldt nog steeds als een van de meest opgevoerde balletvoorstellingen ter wereld.

Haast vanzelfsprekend gooien Guy & Roni het romantische verhaal door de centrifuge van de hedendaagse maatschappij. De actuele draai die aan Swan Lake gegeven wordt is er één van een groot duister vraagstuk. Zijn wij, de mensheid, in staat om samen vooruit te gaan, aan een nieuw verhaal te beginnen? De toekomst is namelijk gevaarlijk, onvoorspelbaar en wordt daarnaast met enige regelmaat genekt door een Black Swan Event. Deze economische theorie, in 2001 beschreven door wiskundige Nassim Taleb, stelt dat er steeds meer gebeurtenissen in onze toekomst gaan plaatsvinden die niet passen in onze ‘normale’ denkpatronen. Toch hebben deze gebeurtenissen onverwachts grote economische en sociale impact op onze maatschappij. Actueler dan dat kon Club Guy & Roni het haast niet maken in deze voorstelling, waarbij elke keer dat het groepje de ruimte verlaat een aantal gastdames- en heren verhaast alle zitplaatsen desinfecteren.

Aan de choreografie is niks op te merken, die is haarfijn en het geeft haast iets magisch om dichter op de dansers te zitten dan in de schouwburg. Ook de vormgeving en muziek zijn beide prachtig. Kosten noch moeite zijn bespaard gebleven om De Oosterpoort te transformeren in een Zwanendoolhof. Doordat je door de Oosterpoort loopt, die verder volledig verlaten is, heeft de voorstelling iets weg van een donkere Efteling-attractie. Het is een bijzondere ervaring, hoewel het daardoor soms lastig blijft echt in de voorstelling te blijven. De oplossing, voice-over tijdens je wandeling van scène naar scène is goed bedacht, maar de teksten vallen her en der helaas wel wat in herhaling.

Het einde, waarbij het stuk kiezen als collectief concept opvoert, is wonderschoon. Tenminste, als je onze keuze hebt gemaakt. Wat de andere keuze is, blijft deels gissen. In de offline versie zie je niet alle scènes uit Swan Lake. Daarvoor kun je je heil in een andere speelavond zoeken op het internet in Swan Lake: The Game. Maar ook hier moet je kiezen welke solo’s je graag ziet. En kan je een ander einde zien dan waar je zelf op hoopte, omdat het collectief dat nou eenmaal zo besluit.

De voorstelling is nog tot en met 6 december online te bezoeken en in diverse steden, waaronder Utrecht, Eindhoven, Den Haag en Rotterdam.

Swan Lake
 tot en met zondag 6 december (online)
 7,50 (online) • rond 25 (theater) • kaartje kopen
 NITE Hotel
Facebook