Internationaal Filmfestival Assen 2018 | De Nieuwe Kolk

Op 10 en 11 maart vindt het Internationaal Filmfestival Assen weer plaats. Ook deze 38e editie staat weer in het teken van vrouw en film, zowel voor als achter de camera. Derek heeft vijf films uitgekozen die je niet mag missen!

 9
 De Nieuwe Kolk
 Facebook
1. Radiance  (Naomi Kawase)
De Japanse cinema is er een van extremen. Denk aan de vele gewelddadige gangster- en samoeraifilms, absurde comedies, bovennatuurlijke horror- en fantasierijke animatiefilms. Aan de andere kant van dit spectrum kent Japan ook een lange traditie van ingetogen, serene dramafilms over alledaagse thema’s als familiebanden, generatieverschillen en het vinden van vriendschap of liefde in een individualistische samenleving. Naomi Kawase (Still the Water, An) maakt films die in dit laatste rijtje thuishoren en is hierin een van de besten. Kawase’s nieuwste film gaat over de fotograaf Masaya, die langzaam zijn gezichtsvermogen verliest. Wanneer hij Misaki ontmoet, een schrijfster van voice-overs voor films voor slechtzienden, leert hij samen met haar om te gaan met het verlies van dat wat hij het meest liefheeft. Radiance is een poëtische film over de zintuigen, over het waarnemen en interpreteren van de wereld om je heen.
Zaterdag 10 maart, 14:00
2. Thelma (Joachim Trier)
Deze Noorse thriller/dramafilm vertelt het verhaal van Thelma, een streng christelijk opgevoede studente die in Oslo op kamers gaat wonen. Al snel zondigt ze zich daar aan drank en sigaretten en wordt ze verliefd op een knappe klasgenote. Wanneer ze plotseling epileptische aanvallen krijgt, beginnen er vreemde, onverklaarbare dingen om haar heen te gebeuren. De visioenen die ze tijdens deze episodes heeft lijken haar omgeving te beïnvloeden en te duiden op bovennatuurlijke krachten. Thelma begint te vermoeden dat er een bijzondere reden is voor haar strenge, geïsoleerde opvoeding. Regisseur Joachim Trier liet weten dat hij zich heeft laten inspireren door regisseurs als David Cronenberg, John Carpenter en Dario Argento en dat zie je zeker terug in Thelma. Op een knappe en realistische wijze weet hij bovennatuurlijke horror te verweven in een coming-of-age-verhaal over zelfontdekking, ontluikende (lesbische) seksualiteit en het afrekenen met religieus fundamentalisme.
Zaterdag 10 maart, 21:00
3. The Beguiled (Sofia Coppola)
The Beguiled van Sofia Coppola (Lost In Translation, The Virgin Suicides) speelt zich af tijdens de Amerikaanse burgeroorlog op een meisjesschool in het zuiden van de VS. Een gewonde soldaat uit het noorden (Colin Farrell) wordt er verzorgd en vastgehouden. Al snel vallen de lerares (Nicole Kidman) en haar studentes voor de charmante soldaat. Er ontstaat een onderlinge strijd tussen de vrouwen en jaloezie en bedrog zorgen ervoor dat er op gespannen voet geleefd wordt. Ondertussen weet de soldaat niet of hij als krijsgevangene uitgeleverd zal gaan worden aan de vijand. En zo niet, is hij dan wel beter af tussen deze begerige vrouwen? De film laat op slimme wijze de ware aard van Colin Farrells personage in het midden. Is hij een onschuldig slachtoffer of probeert hij de vrouwen te bespelen om zijn eigen hachje te redden? The Beguiled start als een kostuumdrama, verandert vervolgens in een thriller en begint tegen het einde steeds meer horrorproporties aan te nemen.
Zondag 11 maart, 14:00
4. A Girl Walks Home Alone at Night  (Ana Lily Amirpour)
A Girl Walks Home Alone at Night was een van de grote verassingen van 2014 voor mij. Dit debuut van de Brits-Iraanse Ana Lily Amirpour is een eigenzinnige mix van horror, romantiek en western. We volgen een in chador en streepjesshirt geklede vampier. Eenzaam dwaalt ze rond in het fictieve Iraanse spookstadje Bad City en jaagt ze op de inwoners. De film is stijlvol geschoten in prachtig zwartwit en verkiest het opbouwen van sfeer door middel van trage, lange shots boven snelle, bloederige actie. Het verhaal speelt zich af in Iran, maar de film is geschoten in Californië. Net als de afkomst van de regisseuse en de kledingstijl van het hoofpersonage, is A Girl Walks Home Alone at Night het product van Iraanse en westerse invloeden; een duister sprookje beïnvloed door verschillende culturen en verschillende filmgenres.
Zondag 11 maart, 16:00
5. Elle (Paul Verhoeven)
Films willen nogal eens terugvallen op genreclichés en gebruikmaken van culturele stereotypes en genderrollen. Met Elle ondermijnt Paul Verhoeven vooral de verwachtingen wat betreft het laatstgenoemde. Michèle is een harde zakenvrouw en leidinggevende bij een Frans videogamebedrijf. Ze wordt thuis aangevallen en verkracht, maar in plaats van aangifte te doen en hulp te zoeken, blijft ze stoïcijns zitten en besluit ze haar leven te vervolgen alsof er niks gebeurd is. Wanneer de mysterieuze verkrachter haar lastig blijft vallen, besluit ze echter zelf te achterhalen wie hij is en wraak te nemen. Wat volgt is een spannende thriller, waarin Michèle steeds argwanender wordt tegenover de mannen in haar leven, maar tegelijkertijd in ongezonde seksuele relaties verwikkeld raakt. Het hoofdpersonage wordt ijzersterk gespeeld door Isabelle Huppert en Paul Verhoeven bewijst met Elle dat hij op latere leeftijd nog steeds een maatschappijkritische, spraakmakende film kan maken.
Zondag 11 maart, 16:00