Les Diaboliques | Vera Zienema

Filmcurator Derek Boudewijn Derek zegt:

“Een Franse filmklassieker in Vera en nog wel in het originele 35mm-formaat! Dat moet al reden genoeg zijn om te gaan.”


Een Franse filmklassieker in Vera en nog wel in het originele 35mm-formaat! Dat moet al reden genoeg zijn om te gaan. Voor een film uit 1955 komt Les Diaboliques ook nog eens erg modern over, wat voornamelijk te danken is aan het knappe script vol spanning en onverwachte plotwendingen. Deze film over een koelbloedige, vooraf geplande moord wordt gezien als een van de beste suspensefilms ooit en was een inspiratiebron voor andere klassiekers als Psycho, Repulsion en Peeping Tom.

Henri-Georges Clouzot (Quai des Orfèvres, Wages of Fear) maakte Les Diaboliques enkele jaren voor ‘master of suspense’ Alfred Hitchcock zijn klassieke psychologische horrorfilms Vertigo (1958) en Psycho (1960) uitbracht. Leuk feitje: Hitchcock had de rechten voor het bronmateriaal van deze film ook op het oog, maar enkele uren voor hij een bod uit wilde brengen wist Clouzot de rechten voor zijn neus weg te kapen. Hitchcock had er ongetwijfeld wat moois van gemaakt, maar of het (nog) beter dan Clouzots adaptatie was geweest zullen we nooit weten.

De film speelt zich af op een jongensinternaat, geleid door de tirannieke Michel Delassalle. Zijn timide vrouw Christina geeft les op het internaat samen met Nicole Horner, met wie Michel een affaire heeft. Ondanks de affaire ontstaat er een sterke band tussen Christina en Nicole vanwege hun gezamenlijke haat jegens Michel. Hij behandelt niet alleen de kinderen op sadistische wijze maar misbruikt ook beide vrouwen emotioneel en fysiek. Dit gaat zo ver dat Christina en Nicole een plan beramen om hem te vermoorden: eerst bedwelmen ze hem en verdrinken ze hem in een badkuip om hem vervolgens in het zwembad te dumpen. De uitvoering van het plan lijkt perfect, maar wanneer de politie de volgende dag het zwembad leegpompt is het lijk van Michel spoorloos verdwenen.

Wat volgt is een moordmysterie met een vleugje horror. De beide vrouwen snappen niet wat er gebeurd is en de politie tast in het duister. Op het internaat lijken nog sporen te zijn van de aanwezigheid van Michel. Welke mysterieuze persoon geeft deze aanwijzingen? Leeft Michel nog? Of dwaalt zijn geest door het internaat? Door middel van enkele sterke scènes creëert Clouzot spanning en verwarring die zowel de hoofdrolspeelsters als het publiek doen twijfelen aan hun geestelijke gesteldheid. Pas helemaal aan het eind vallen alle puzzelstukjes in elkaar en wordt je als kijker achtergelaten met een onverwacht, maar bevredigend einde.

De laatste plotwending en conclusie van Les Diaboliques zijn zo belangrijk dat tijdens de aftiteling het publiek vriendelijk wordt gevraagd om het einde niet te verklappen aan anderen. Helaas weet ik nog hoe de film eindigt, maar dat weerhoudt mij er niet van om deze Franse klassieker nog eens op een groot scherm te zien!

Les Diaboliques
 dinsdag 12 juni, 20:30
 6 (regulier) • 5 (Vera clubkaart) • kaartje kopen
 Vera Zienema
 Facebook