Your Cinema #9: Enter the Void | Groninger Forum

Filmcurator Derek Boudewijn Derek zegt:

“Enter the Void maakte destijds een grote indruk op me en acht jaar later is het nog steeds een van de meest heftige en unieke filmervaringen die ik ooit heb beleefd.”


English

Ik zag Enter the Void voor het eerst tijdens Noorderzon 2010 in een soort kermistent met oncomfortabele bankjes. Toepasselijk, want de film is een lange, ongemakkelijke en audiovisueel-intense achtbaanrit door het neonverlichte nachtleven van Tokio, vol seks, drugs en geweld. Het maakte destijds een grote indruk op me en acht jaar later is het nog steeds een van de meest heftige en unieke filmervaringen die ik ooit heb beleefd.

De Argentijnse regisseur Gaspar Noé is geen onbekende als het om gedurfde en shockerende cinema gaat. Irréversible bevat een hele ongemakkelijke tien minuten durende verkrachtingsscène en in 2015 debuteerde hij zijn 3D arthouse pornofilm Love op het filmfestival van Cannes. Bij Enter the Void zijn het niet zozeer individuele scènes die heftige reacties opwekken, maar is het de totale filmervaring die je aan het einde van de rit fysiek en mentaal gesloopt achterlaat.

Noé experimenteert hier vooral met de cameravoering en het vertelperspectief. Grote delen zijn gefilmd vanuit het eerstepersoonsperspectief van het hoofdpersonage, inclusief hallucinerende drugtrips. Later in de film ontstijgt de camera het lichaam van de hoofdpersoon en zweeft het vrij door de stad, waarbij we Tokio door een Madurodamachtige lens zien, om vervolgens afwisselend plaats te nemen in de hoofden van andere personages.

Enter the Void is typisch zo’n film die je in de bioscoop moet zien op een groot scherm en met goed geluid. Al is het alleen al voor de misschien wel beste opening credits ooit. Gelukkig maken de comfortabele stoelen van het Groninger Forum deze wilde rit van 161 minuten ditmaal iets draaglijker.

Ook geschikt als alternatieve valentijnsdate!

Your Cinema #9: Enter the Void
 woensdag 14 februari, 21:00
 9,50 (regulier) • 7,50 (studenten en jongeren)
 Groninger Forum
 Facebook

Filmcurator Derek Boudewijn Derek says:

“At the time, Enter the Void left a big impression on me and eight years later it’s still one of the most fierce and unique film experiences I’ve ever been through.”


The first time I saw Enter the Void was during Noorderzon 2010 in a kind of circus tent with inconvenient wooden benches. Fitting, because the movie is one long, uncomfortable, and audiovisually intense rollercoaster ride through the neon lit nightlife of Tokyo, filled with sex, drugs, and violence. At the time, it left a big impression on me and eight years later it’s still one of the most fierce and unique film experiences I’ve ever been through

The Argentinian director Gaspar Noé is not an unfamiliar name when it comes to shocking cinema. Irréversible contains a very uneasy, ten minutes lasting rape scene and in 2015 he premiered his 3D arthouse porno movie Love at the Cannes Film Festival. With Enter the Void it’s not so much the individual scenes that provoke heavy reactions, but more the overall movie experience that leaves you mentally and physically devastated at the end of the ride.

Noé experiments here particularly with camera movement and the narrative perspective. Large parts are filmed from the first person perspective of the main character, including hallucinating drug trips trips. Later in the movie, the camera rises out of the body of the main character and floats freely over the city, showing us a Madurodamesque view of Tokyo, alternately nestling in the heads of different other characters.

Enter the Void is typically one of those movies you need to see in the cinema on a giant screen with good quality sound. Even if it’s just for what might be the best opening credits ever. Luckily, the comfortable seats in the Groninger Forum can make the wild 161 minute ride somewhat more bearable. Also appropriate as an alternative Valentine’s date!