IFFR in Groningen

Het International Film Festival Rotterdam strijkt weer neer in Groningen. Van woensdag 1 februari tot en met zondag 5 februari zijn er allerhande films te zien. Onze curator Derek heeft elf films uitgelicht, om je te helpen bij jouw perfecte filmmarathon.

 10 (regulier), 5 (studenten)
1. Moonlight (Barry Jenkins)
Deze sterke dramafilm vertelt in drie hoofdstukken het verhaal van Chiron, een Afro-Amerikaanse jongen die opgroeit in een milieu vol drugs en geweld. In een cultuur waar mannelijke trots belangrijk is en homoseksualiteit een taboe, moet het hoofdpersonage zijn leven richting zien te geven, terwijl hij worstelt met zijn seksuele geaardheid. Moonlight won afgelopen maand een Golden Globe voor beste dramafilm. Ook voor de aankomende Oscars wordt deze film tot een van de grote kanshebbers gerekend, met nominaties in maar liefst negen categorieën.
Woensdag 1 februari 21:45 – 23:36 (Grand Theatre)
Donderdag 2 februari 22:00 – 23:51 (Grand Theatre)
Vrijdag 3 februari 11:00 – 13:01 (Groninger Forum)
Zaterdag 4 februari 19:30 – 21:21 (Groninger Forum)
Zondag 5 februari 12:00 – 13:51 (Groninger Forum)
2. Loving (Jeff Nichols)
Na het sterke Take Shelter en Mud komt Jeff Nichols met een film over Richard en Mildred Loving, van wie het leven tot een hel wordt gemaakt in het racistische Virginia van de jaren vijftig. De wens van de blanke Richard en de zwarte Mildred om te trouwen leidt uiteindelijk tot de historische rechtszaak Loving versus Virginia uit 1967, waarin het Amerikaanse Hooggerechtshof oordeelde dat staatswetten die gemengde huwelijken verbieden ongeldig zijn. Loving toont hoe een halve eeuw geleden rassenscheiding nog zo vanzelfsprekend was in sommige delen van de Verenigde Staten dat het in de wet stond vastgelegd. Een sobere film over een nog steeds zeer belangrijk en actueel onderwerp.
Donderdag 2 februari 17:00 – 19:03 (Grand Theatre)
Zaterdag 4 februari 12:15 – 14:18 (Grand Theatre)
3. The Handmaiden (Chan-wook Park)
Chan-wook Park is een van Zuid-Korea’s bekendste en invloedrijkste regisseurs. Met de cultklassieker Oldboy uit 2003 maakte hij de Zuid-Koreaanse cinema populair bij een breed internationaal publiek. Na een iets minder sterk uitstapje naar Hollywood met Stoker, lijkt hij nu weer terug in topvorm te zijn. The Handmaiden is een erotische thriller over lust, list en bedrog in het Korea van de jaren dertig. Een oplichter wil een rijke vrouw van haar fortuin afhandig maken. Hiervoor schakelt hij een zakkenrolster in die, zich voordoend als dienstmeisje, hem moet helpen om de vrouw te verleiden. Verhaaltechnisch steken Parks films vaak knap in elkaar. Verwacht daarom de nodige onduidelijkheid en plotwendingen. Net als bij zijn vorige films (en dit geldt eigenlijk voor de Koreaanse cinema in het algemeen) is het weer een genot om te kijken naar de stijlvolle, tot in de puntjes verzorgde beelden.
Donderdag 2 februari 21:45 – 00:09 (Groninger Forum)
Vrijdag 3 februari 16:15 – 18:39 (Groninger Forum)
Zaterdag 4 februari 20:45 – 23:09 (Groninger Forum)
Zondag 5 februari 20:45 – 23:09 (Groninger Forum)
4. Paterson (Jim Jarmusch)
Een nieuwe Jim Jarmusch is eigenlijk altijd de moeite waard. Zijn minimalistische stijl van filmmaken resulteert in ongehaaste films met weinig tot geen plotontwikkelingen. In plaats daarvan legt hij de nadruk op de karakterontwikkelingen van zijn vaak merkwaardige personages. In deze film volgen we de dagelijkse beslommeringen van de dichtende buschauffeur Paterson en samen met hem observeren we de mensen die hij tijdens zijn routineuze dagen tegenkomt. Verwacht vooral geen spanning, maar wel sterke dialogen, interessante personages en de nodige humor.
Vrijdag 3 februari 16:00 – 17:58 (Groninger Forum)
Zaterdag 4 februari 19:45 – 21:43 (Grand Theatre)
5. Häxan (Benjamin Christensen)
Klassieke Deense documentaire/horrorfilm uit 1922 over hekserij en de rol van bijgelovigheid in de middeleeuwen. Regisseur Benjamin Christensen visualiseert op een horrorachtige wijze middeleeuwse gruwelheden zoals satanische rituelen en heksenfolteringen. Deze stille film wordt voorzien van een live soundtrack door KINETOPHONE, samen met toetsenist Gert Plas achter het orgel van Der Aa-Kerk. Door de bijzondere locatie en moderne soundtrack belooft dit een unieke audiovisuele ervaring te worden.
Vrijdag 3 februari 20:30 – 22:20 (Der Aa-Kerk)
Facebook event
€ 15
6. Train to Busan (Sang-ho Yeon)
Een zombiefilm op z’n Koreaans. Niet eng, maar wel spannend en op momenten grappig. De film speelt zich grotendeels af in een trein waar steeds meer passagiers geïnfecteerd raken door een mysterieus virus. Train to Busan was een van de populairste films van vorig jaar in Zuid-Korea en is nu ook eindelijk hier te zien. Zeker gaan kijken als je toe bent aan wat luchtiger vermaak tussen alle IFFR-films.
Vrijdag 3 februari 23:00 – 00:56 (Groninger Forum)
7. Sexy Durga (Sanal Kumar Sasidharan)
Een onafhankelijk geproduceerde film uit India. Het grotendeels geïmproviseerde Sexy Durga staat recht tegenover de welbekende, extravagante Bollywoodproducties. De regisseur werkte zonder scenario en wist zelfs niet hoe zijn film zou eindigen. Er is niet veel informatie over deze film te vinden en de regisseur is mij onbekend, maar soms moet je gewoon een gokje wagen op een filmfestival. Het kan alle kanten op met deze film, maar de trailer ziet er intrigerend uit en het is een kans om eens een andere kant van de Indiase filmindustrie te ontdekken.
Vrijdag 3 februari 19:15 – 20:40 (Groninger Forum)
Zondag 5 februari 21:00 – 22:25 (Groninger Forum)
8. After the Storm (Hirokazu Kore-eda)
In After the Storm probeert de mislukte schrijver Ryota samen met zijn excentrieke moeder toenadering te zoeken tot zijn ex-vrouw en zoontje. Wanneer de vier dankzij een storm aan huis gebonden zijn, heeft Ryota de kans om zijn gezin weer te herenigen. Regisseur Hirokazu Kore-eda staat vooral bekend om zijn ingetogen manier van filmmaken. Door op een subtiele manier drama en humor te combineren ontbloot hij de conflicten in het hedendaagse Japanse familieleven, wat het onderwerp is van bijna al zijn films. Hoewel zijn werk aan de oppervlakte soms wat zoetsappig over kan komen, is er altijd een bittere kern van realiteit die zich op onverwachte momenten onthult.
Zaterdag 4 februari 10:00 – 12:02 (Groninger Forum)
9. The Mole Song – Hong Kong Capricio (Takashi Miike)
Als er iets vaststaat voor ieder IFFR, is het wel het feit dat er een nieuwe film van Takashi Miike te zien zal zijn. Het festival heeft al meer dan twintig films van Japans meest productieve regisseur vertoond, vaak zelfs meer dan één per jaar. Miike is van alle markten thuis en weet aan elk genre zijn eigen unieke draai te geven: van keiharde actie tot zwarte humor en van horror tot kinderfilms. Dit jaar komt hij met The Mole Song – Hong Kong Capricio, zijn tweede verfilming van de gelijknamige populaire mangaserie over een undercoveragent bij de Yakuza. Dit keer is undercoveragent Reiji zo diep bij de bende geïnfiltreerd dat de politie begint te vermoeden dat hij bekeerd is. Kenners weten wat ze kunnen verwachten: veel geschreeuw, over de top actie en absurde humor. Festivalgangers die wat gekkigheid wel kunnen waarderen moeten deze nachtelijke vertoning op zaterdag zeker niet missen.
Zaterdag 4 februari 23:45 – 01:53 (Groninger Forum)
10. Free Fire (Ben Wheatley)
Ben Wheatley is een van de veelbelovendste jonge Britse regisseurs. Zijn nieuwste werk is een vlotte actiefilm over een mislukte wapendeal tussen twee Ieren en een groep gangsters, gegoten in een stijlvol jaren zeventig-jasje. Wheatley lijkt hier sterk geïnspireerd te zijn door de klassieke Tarantino films met hun excentrieke personages, harde actie en komische dialogen. Free Fire’s speelduur van negentig minuten wordt bijna volledig gebruikt voor het tonen van een uit de hand gelopen vuurgevecht in een oude fabriekshal. Alsof Wheatley een volledige film heeft willen maken van de klassieke schietscène aan het einde van Tarantino’s Reservoir Dogs.
Zaterdag 4 februari 22:15 – 23:45 (Grand Theatre)
Zondag 5 februari 21:00 – 22:30 (Grand Theatre)
11. A Bride for Rip Van Winkle (Shunji Iwai)
Na Hana & Alice uit 2004 komt er eindelijk weer een film van Shunji Iwai naar het Westen. Deze Japanse regisseur staat bekend om zijn dromerige visuele stijl met veel zweverige camerabeelden. Zijn hoofdpersonages zijn vaak individuen die worstelen met de traditionele Japanse normen en waarden. In A Bride for Rip Van Winkle zien we dit terug in de hoofdpersoon Nanami die, bij gebrek aan voldoende vrienden en collega’s, via het internet mensen inhuurt om te figureren als gast tijdens haar bruiloft. Dit is een bekend fenomeen in Japan en wordt voornamelijk gedaan om gezichtsverlies te voorkomen en indruk te maken op de toekomstige schoonfamilie. Dit nieuwe werk van Iwai is een lange zit van drie uur maar belooft een boeiende, ingetogen dramafilm te worden over eenzame individuen in de collectivistische samenleving van Japan.
Zondag 5 februari 14:45 – 17:50 (Groninger Forum)

selecteert cultuur