Lasse Hoile (Noorderlicht)

Kunstcurator Maayke Meijering Kunstcurator Maayke zegt:

“Complimenten zijn op zijn plaats voor de presentatie van de werken. De variatie in printmethodes, afmetingen, ophanging en bewerking van de wanden maken de tentoonstelling nóg spannender.”


Muziek is een gemeenschappelijke inspiratiebron van de Deense Lasse Hoile en het Amsterdamse duo Atelier Júnn. Afgelopen weekend opende in fotogalerie Noorderlicht een nieuwe tentoonstelling met een selectie van hun werk.

Ik sprak met Lasse Hoile tijdens de opening. We spraken over zijn woonplaats in Denemarken, Aarhus (tip van de auteur: check het museum ARoS!), zijn fotowerk en de rol die muziek daarin speelt. Hoile werkt veel samen met bands en muzikanten, zoals Opeth en Steven Wilson (van o.a. Porcupine Tree).

Veel van zijn werk ademt een duistere en eenzame sfeer. Ik moest denken aan The Upside Down, uit de serie Stranger Things: een wereld die wel precies lijkt op de onze, maar dat tegelijkertijd overduidelijk niet is. Erger nog: je bent niet alleen, er is nóg iets daar.

In een dergelijke fantasiewereld leven Hoiles creaties. Zijn figuren hebben vaak geen gezicht, zijn onherkenbaar door steampunkmaskers, zakken over het hoofd of strategisch geplaatste lichtelementen. Sommige van hen zitten letterlijk gevangen, omwikkeld met touwen, anderen lijken meer figuurlijk geen kant op te kunnen, als studieobjecten voor ons vermaak in een kermisfreakshow.

Naast deze soms nachtmerrieachtige sprookjesbeelden maakt Hoile ook lichter werk, zoals portretten met een gekleurde laag ‘drippings and pourings’ à la Jackson Pollock. Ik vroeg hem naar die tweedeling in zijn werk. Hij vertelde me met een glimlach dat hij zich uiteindelijk het best voelt bij het maken van dat duistere werk. De melancholie, zoals bij goede sombere muziek, doet hem juist goed.

Een zekere melancholie -en nostalgie- gaat ook uit van het werk van Atelier Júnn. Dit jonge duo is begonnen aan een fotografisch experiment: het portretteren van bands en artiesten met een fototechniek uit de negentiende eeuw. De collodiondruk maakt geen oneindig af te drukken negatief, maar een uniek object. Met deze techniek maken ze het zichzelf eigenlijk nogal moeilijk, vertelden de fotografen. Er kan maar één foto per keer worden gemaakt, die ook in één keer goed moet zijn, en die bovendien direct ontwikkeld moet worden in hun mobiele donkere kamer. Het maken van die ene foto kost uiteindelijk veel tijd, met name door het voor- en nawerk. Het hele proces is een prettige tegenhanger van het snapshotkarakter van digitale fotografie. De kleine scherptediepte en de rafelige randen zijn kenmerkend voor deze oude techniek, en toch zijn de foto’s van Atelier Júnn verrassend tijdloos.

Complimenten zijn overigens op zijn plaats voor de presentatie van de werken. De variatie in printmethodes, afmetingen, ophanging en bewerking van de wanden maken de tentoonstelling nóg spannender.

(foto: Lasse Hoile)

Atelier Júnn + Lasse Hoile
 Atelier Júnn: tot en met 29 januari, Lasse Hoile: tot en met 12 maart
 gratis
 Noorderlicht Fotogalerie
 Facebook