Maps and Models | Sign

Kunstcurator Bodil Keikes Kunstcurator Bodil zegt:

“Opgelders speelse verkenning in materiaal en techniek van dat wat kinderen, en ons toch stiekem ook, aantrekt in verpakkingen en speeltjes is zeer vermakelijk en leidt je stilletjes terug naar je eigen jeugdherinneringen. Daarbij laat het je ook beseffen dat je nauwelijks nog aandacht besteedt aan voorwerpen die in je dagelijks leven aanwezig zijn.”


 English

Vroeger, na eindeloos durende boodschappen in de supermarkt, mocht ik soms na afwisselend zeuren en lief kijken een kindersurprise-ei uitzoeken. Het ging me niet om het chocoladelaagje, maar om dat felgekleurde plastic speeltje erin. Ik heb nu nooit meer de aandrang zo’n ei te kopen, maar Marieke Opgelder is haar fascinatie voor de plastic beestjes na haar kindertijd niet verloren. In galerie Sign is tot en met 1 april de afstudeertentoonstelling voor haar masterstudie aan het Frank Mohr Instituut te bekijken.

Bij binnenkomst tref je meteen die plastic poppetjes aan: van dino’s en robots tot cactussen. De kunstenares besteedt er meer aandacht aan dan menig kind en verwerkt ze tot miniatuurborduursels, waardoor het kleine beestje opeens een maatje krijgt en je de simpelheid van de figuurtjes ervaart.

Opgelder besnuffelt gelijktijdig de consumptiemaatschappij en de kindertijd en dit doet ze niet alleen met de plastic speeltjes. Zo toont ze de wikkel van een chocoladepaashaas, maar nu van plexiglas, volledig platgestreken en uitvergroot. Haar videowerk Aangezicht (2017) is een afgeleide hiervan. Je begrijpt in eerste instantie niet goed waar je naar kijkt –twee zijaanzichten en een frontaal beeld van haar gezicht– tot je weer aan het platgestreken konijn denkt.

Ook haar vogelfluitreliëf zet je op het verkeerde been. Misschien ken je nog zo’n plastic fluitje in de vorm van een vogel, dat je vulde met een beetje water en waar je gorgelende vogelgeluidjes mee kon maken. Maar het is hier verwerkt tot een intrigerend minimalistisch wandreliëf, waarin de wegwerpfluitjes in fluorescerende kleuren nauwelijks nog te herkennen zijn.

Opgelders speelse verkenning in materiaal en techniek van dat wat kinderen, en ons toch stiekem ook, aantrekt in verpakkingen en speeltjes is zeer vermakelijk en leidt je stilletjes terug naar je eigen jeugdherinneringen. Daarbij laat het je ook beseffen dat je nauwelijks nog aandacht besteedt aan voorwerpen die in je dagelijks leven aanwezig zijn.

Maps and models
 tot en met zaterdag 1 april
 gratis
 Sign
 Facebook

Kunstcurator Bodil Keikes Art curator Bodil says:

“…”


(Coming soon)