Peredvizhniki. Russisch Realisme rond Repin. 1870-1900 | Drents Museum, Assen

Kunstcurator Maayke Meijering Kunstcurator Maayke zegt:

“Huilende kinderen, doorleefde gezichten, vieze teennagels, schattige hondjes, ruige baarden, dooraderde handen, kruiskettingen en prachtige stoffen. Je ziet het allemaal!”


Vooraf aan een bezoek aan het ouderlijk huis, bezocht ik de tentoonstelling Peredvizhniki. Russisch Realisme rond Repin. 1870-1900 in het Drents Museum in Assen. Deze groep kunstenaars zette in de tweede helft van de negentiende eeuw de Russische kunstwereld op zijn kop, door zich af te zetten tegen de opgelegde stijl en tentoonstellingsplekken van de staat.

In de nieuwste vleugel van het Drents Museum is een grote tentoonstelling gewijd aan het werk van de Trekkers, zoals ze in het Nederlands genoemd worden. De werken variëren van een klein, sfeervol schilderijtje van een met sneeuw bedekt landschap bij zonsondergang (Arkhip Kuindzhi), tot een metershoog doek van de beroemde Ilya Repin, met een bizarre onderwaterfantasiewereld naar een episch gedicht van Novgorod (inclusief een wat misnoegd ogende zeemeermin).

Tussen al het moois vond ik enkele oude bekenden, zoals het prachtige Ridder op een Driesprong van Viktor Vasnetsov, maar ook veel voor mij nog onbekend werk, zoals Wat een Vrijheid! Van Ilya Repin: een jong stelletje is afgebeeld te midden van een overweldigende omgeving van opspattende golven, brokken ijs en snijdende wind. Een hoogtepunt! Vergeet tijdens je bezoek niet te letten op alle details: huilende kinderen, doorleefde gezichten, vieze teennagels, schattige hondjes, ruige baarden, dooraderde handen, kruiskettingen en prachtige stoffen. Je ziet het allemaal!

Peredvizhniki. Russisch Realisme rond Repin. 1870-1900
 tot en met zondag 2 april
 12 (gratis met museumjaarkaart), kaartje kopen
 Drents Museum, Assen

(afbeelding: Arkhip Kuindzhi, Effect van een zonsondergang © Drents Museum)