Tien redenen om Unzipped te gaan bekijken

Het zal niet eenvoudig zijn om een kaartje te bemachtigen (alleen online) maar dan heb je ook wat, om het maar even clichématig te zeggen. Dompel je onder in de muzikale wereld van een van de bands die de meeste hoofdstukken popgeschiedenis schreven.

Tien redenen om Unzipped in het Groninger Museum te bezoeken:

1. Zeg je Rolling Stones, dan praat je over meer dan een halve eeuw popgeschiedenis. De Londense jongens die de Stones oprichtten waren nog maar net droog achter de oren toen ze, geïnspireerd door de zwarte muziek van onder meer Bo Diddley en Muddy Waters de gitaren oppakten en zelf nummers gingen spelen. Ze werden iconen in de muziek.

2. Bij de totstandkoming van Unzipped werd door gastcurator Ileen Gallagher nauw samengewerkt met de bandleden van de Stones. Unzipped is een rondreizende tentoonstelling. De Stones gaven veel van hun eigen instrumenten, kostuums, parafernalia en documenten in bruikleen.

3. Aan het begin van de expositie zie je het nagebouwde appartement Edith Grove 102 in Chelsea, Londen, waar alles begon. Verwacht bepaald geen glamour want in dit kot deed niemand iets aan de huishouding. De muziek was belangrijker. Het is bijna niet voor te stellen dat hier de basis lag voor zo’n succesvolle band.

4. De collectie stijlvolle en soms uiterst extravagante kostuums. Al snel werden de Stones in midden jaren zestig stijliconen die in het openbaar goed voor de dag wilden komen. Met name Mick vond dat erg belangrijk. Drummer Charlie Watts als altijd de dandy. Mick floreerde op het podium in capes of uitbundige kleuren en experimenteerde met vele stijlen. Keith nonchalant gekleed, net zoals hij gitaar lijkt te spelen, met een vergeten sigaret in de mondhoek.

5. Het instrumentarium dat bij Unzipped te zien is, is indrukwekkend. Een drumstel van Charlie Watts, mondharmonica’s van Mick en een aantal gitaren van Keith en Ronnie Wood. Absoluut topstuk in de collectie is de vox dulcimer waar Brian Jones op speelde tijdens het nummer Lady Jane.

6. Sympathy for the Devil staat in de schijnwerpers. Dit nummer uit 1968 krijgt speciale aandacht en wordt in rode sferen gepresenteerd. Het destijds controversiële nummer dat door de Glimmer Twins (Richard en Jagger) werd gemaakt is geschreven vanuit het perspectief van Lucifer.

7. In het museum is een geluidsstudio uit het analoge tijdperk nagebouwd. Een aantal albums van de Stones werden klassiekers, zoals Exile on Main Street (door velen beschouwd als de beste), Beggars Banquet en Black and Blue.

8. De albumhoezen worden kunst. In de jaren zestig ontwikkelde zich in sneltreinvaart de zogenaamde album art. Een smoel op een hoes voldeed niet meer. Aan de albumhoezen werd veel aandacht besteed en hier werden kunstenaars voor aangetrokken. Andy Warhol maakte enkele albumhoezen voor de Rolling Stones, waarvan de jeans met ritssluiting (Sticky Fingers) het bekendst is. Toen de plaat uitkwam zat er een echte rits op de hoes. Their Satanic Majesty’s Request was het antwoord van de Stones op de Beatles en hun Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band. Deze hoes bevat een hologramafbeelding.

9. Muzikaal gezien hebben de Stones de tand des tijds uitstekend doorstaan. Ondanks hun ruige geschiedenis van veel seks, drugs en rock ‘n’ roll. Hun live optredens van  de laatste twintig jaar, waaronder hun Bridges to Babylon tour hier in het Stadspark in Groningen, staan als een huis.

10. Voor de grootse muzikale finale zul je even moeten wachten tot je aan de beurt bent. Maar dan word je beloond met fragmenten uit de concertfilm Havana Moon, die door het Groninger Museum klinken alsof de Stones er hoogstpersoonlijk optreden.

The Rolling Stones – Unzipped
 tot en met zondag 28 februari
 29 (regulier) • 10 (CJP) • gratis (studenten en t/m 18 jaar) • kaartje kopen
 Groninger Museum
Facebook