NITE: Brave New World 2.0 | Stadsschouwburg Groningen

 Mariska zegt:

“De schoonheid én de kracht van dit stuk liggen sterk in de vormgeving en minder in het verhaal. De zoektocht naar perfectie lijkt meer geleid door het passend maken van het uiterlijke plaatje. En wellicht is dat precies wat onze toekomst ook is: een mooi plaatje maken.”


Brave New World 2.0: Sciencefiction van vandaag de dag

“Sciencefiction gaat natuurlijk niet alleen over de toekomst, het gaat net zo goed – of misschien nog wel veel meer – over het nu. Elk goed sciencefiction-verhaal stelt de vraag: ‘Is dit wie we in de toekomst willen worden?”

Dit is de eerste zin in het programmaboekje van Brave New World 2.0, een theatervoorstelling van regisseur Guy Weizman voor zijn nieuwe platform ‘NITE’ (een beweging van het Noord Nederlands Toneel, Club Guy + Roni, Asko|Schönberg en Slagwerk Den Haag). De zin, hoe logisch eigenlijk ook, bleef na de voorstelling lang bij me hangen. Het idee dat sciencefiction bij uitstek een perfecte manier is om hedendaagse problematiek aan te kaarten is niet nieuw. Toch reist de vraag in Brave New World: in hoeverre is dit de toekomst en wat is onze rol als ‘mens’ hierin?

Het script, door Rik van de Bos, is gebaseerd op het gelijknamige Brave New World van Aldous Huxley. Dat boek verscheen al in 1932 en is sindsdien een inspiratiebron geweest voor duizenden sciencefictionfilms, -boeken en -series. Dystopische wereldbeelden, waarin androïden naast ‘humane’ mensen leven, waarin het leven volledig door ‘het systeem’ geregeld is en waar ‘gevoel’ en ‘passie’ afgestraft worden, zijn niet nieuw en een nieuw perspectief erop geven lijkt dan ook een flinke uitdaging.

Weizman probeert dat wel, door de menselijkheid in alle personages te tonen, of ze nou robot of ‘echt’ mens zijn. De vragen die gesteld worden zijn niet ‘is dit de toekomst?’ maar meer ‘wat gebeurt er met ons en onze gevoelens?’. Het gebeurt op alle lagen: een robot en een mens worden verliefd, de CEO van het technologiebedrijf Humanite gaat op expeditie naar de ‘rode kant’ (waar het ‘uitschot’ leeft) en een mens wil graag een androïde goeroe worden. Het is allemaal prima bedacht, maar de menselijkheid blijft helaas uit. Er is weinig ruimte voor verdieping van de karakters, wat vooral te maken heeft met het razendsnelle schakelen. Maar misschien moest dat van het systeem en is dit allemaal ook een deel van het verhaal: alles gaat snel en als je het niet bijhoudt lig je eraf.

Dialogen wisselen zich in razend tempo af met Roni Havers vertrouwde en nooit teleurstellende choreografie, met experimentele en stemmige muziek en snelle decorwissels. De cast is groot, 24 acteurs en dansers in totaal. De dansers acteren, de acteurs dansen en doen dat allen met verve.

De schoonheid én de kracht van dit stuk liggen sterk in de vormgeving en minder in het verhaal. De zoektocht naar perfectie lijkt meer geleid door het passend maken van het uiterlijke plaatje. En wellicht is dat precies wat onze toekomst ook is: een mooi plaatje maken. En dat is het mooie aan een dystopisch gedachtengoed: het kan kritiek ombuigen tot een gepland onderdeel van het verhaal.

NITE: Brave New World 2.0
 donderdag 16 tot en met zaterdag 18 mei, 20:15
 23,14 (eerste rang) • 6,17 (vijfde rang) • kaartje kopen
 Stadsschouwburg Groningen
 Facebook