Theatervoorstelling The Dog Days Are Over

THE DOG DAYS ARE OVER (Grand Theatre)

Dans als pure, fysieke arbeid. In THE DOG DAYS ARE OVER worden dansers getest op hun uithoudingsvermogen. Dat doet choreograaf Jan Martens door zijn dansers te laten springen, wat zeg ik, alleen máár te laten springen.

De sprong is misschien wel de meest ultieme beweging in dans. Met een sprong kun je als danser laten zien wat je in huis hebt en even loskomen van de aarde. En dan denk ik vooral aan balletdansers in strakke pakjes die trots en elegant over het podium zweven.

Maar verwacht van THE DOG DAYS ARE OVER geen klassiek gezwier. Voor de voorstelling liet Martens zich inspireren door een citaat van de Amerikaanse fotograaf Philippe Halsman:

“When you ask a person to jump, his attention is mostly directed toward the act of jumping and the mask falls so that the real person appears.”

Zo probeert Martens ook het ware gezicht van de danser te laten zien. Dit doet hij niet alleen door ze te laten springen, maar door ze ook nog eens een zeer complexe en precieze choreografie op te leggen. Al springend bewegen de dansers zich over het podium in wiskundige patronen tot ze van vermoeidheid steekjes laten vallen. Het is dat moment waar Martens naar op zoek is, wanneer het masker van de danser weg valt.

Martens maakte eerder al boeiende dansvoorstellingen, die tegelijkertijd abstract en sociaal geëngageerd zijn. Zo is THE DOG DAYS ARE OVER niet alleen een stuk dat draait om mooie, geometrische patronen, maar ook om de dansers zelf, als mensen. Door het continue springen van de dansers, waar geen einde aan lijkt te komen, zie en voel je zowat de aanslag die het heeft op hun lichamen. Het ritmische en bijna machinale gestamp van de dansers brengt je tegelijkertijd in een soort van trance. Dat maakt THE DOG DAYS ARE OVER dan ook een indringend stuk dat je niet ongeroerd zal laten.

Woensdag 21 december, 20:30
€ 15 normaal (€10 CJP/Collegekaart)
Grand Theatre
Facebook Event